Samochody dostawcze. Ford Escort Van (1990-1999)
Należy do najtańszych aut użytkowych na rynku. To jednak niejedyny walor Forda Escorta Vana. Jest też zwrotny, funkcjonalny w transporcie dystrybucyjnym i co podkreślają użytkownicy, rzadko zawodzi. Małe dostawczaki forda są pakowne, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ford ma też funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.).
W niemieckich komisach najstarsze egzemplarze Escorta Vana można kupić już za 250-300 euro, a ceny transakcyjne samochodów z końca produkcji rzadko wynoszą więcej niż 500 euro. Nic dziwnego, że zainteresowanie klientów jest spore, a problemem tylko mała podaż samochodów.
Karoseria Escorta Vana nie należy do najjaśniejszych punktów tego auta. Nawet drobne otarcia czy zadrapania dość szybko zamieniają się w dziury. Za to materiały wykończeniowe w dość topornie wyglądającym i niestarannie spasowanym wnętrzu, przy odpowiedniej trosce dość długo zachowują przyzwoity stan.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to Escort ze swej roli wywiązuje się zupełnie nieźle. Jest pakowny, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ma funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.), choć płaska jak w typowym kombiaku linia dachu stanowi spore ograniczenie w wysokości luku towarowego (zaledwie ok. 1 m, a zatem o 10-20 cm mniej niż w furgonetkach zbudowanych na bazie aut segmentu B). Skrzydłowe, symetryczne drzwi do przedziału towarowego otwierają się dostatecznie szeroko, załadunek i rozładunek auta nie stanowią problemu. Kabina jest przestronna i w miarę wygodna.
Szybko zużywają się elementy zawieszenia, szczególnie przedniego. Amortyzatory, łożyska, stabilizatory w autach intensywnie eksploatowanych szybko trzeba wymieniać. Dłuższe podróże mogą dać się we znaki głównie za sprawą głośnych silników, a raczej marnego wyciszenia kabiny. Hałas wydaje się szczególnie dokuczliwy w samochodach zaopatrzonych w 1,3-litrowy motor benzynowy (60 KM), choć w tych z 1,8-litrowym, wolnossącym dieslem (również 60 KM) jest niewiele lepiej. Niewielka moc silników przekłada się na mizerne osiągi, daje za to dość dobre rezultaty w zużyciu paliwa. Wskazania użytkowników benzyniaków mieszczą się w przedziale 7,7-8,9 l/100 km, a diesli są o ponad 1 l mniejsze.
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - To dosyć niezawodna konstrukcja. Warto dbać o stan wentylatora chłodnicy, zdarzają się jego usterki, co w konsekwencji może prowadzić do przegrzania silnika. Karoseria też wymaga troski, nawet niewielkie ogniska rdzy szybko mogą zmienić się w sporej wielkości dziury. Silniki są raczej odporne na kiepskie paliwo, co nie oznacza, że można w nie lać byle co, a z takim zjawiskiem mamy czasem do czynienia.
Plusy
Przestronna część pasażerska. Oszczędne silniki, zwłaszcza diesel. Niskie ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Korozja nadwozia. Marne wyciszenie wnętrza. Szybko zużywające się elementy zawieszenia.
| Dopuszczalna masa całkowita |
1.625 kg |
1.585 kg |
| Ładowność |
595 kg |
545 kg |
| Długość |
4.285 mm |
4.230 mm |
| Szerokość |
1.688 mm |
1.686 mm |
| Wysokość (bez ładunku) |
1.576 mm |
1.841 mm |
| Silnik /pojemność skokowa |
benzynowy / 1.297 ccm |
benzynowy / 1.389 ccm |
| Moc maksymalna |
60 KM |
60 KM |
| przy obr/min |
5.000 |
5.200 |
| Maksymalny mom. obr. |
101 Nm |
104 Nm |
| przy obr/min |
2.500 |
2.800 |
| Prędkość maksymalna |
140 km/h |
140 km/h |
| Rozmiary przedziału ładunkowego |
| długość |
1.823 mm |
1.807 mm |
| szerokość |
1.625 mm |
1.330 mm |
| wysokość |
1.076 mm |
1.213 mm |
| Chłodnica |
520 zł |
480 zł |
| Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
620 zł |
650 zł |
| Reflektor |
190 zł |
240 zł |
| Tarcza hamulcowa |
180 zł |
175 zł |
| Filtr oleju |
25 zł |
30 zł |
| Filtr powietrza |
40 zł |
40 zł |
| Reflektor |
170 zł |
150 zł |
| Zderzak przedni |
150 zł |
160 zł |
| Lampa tylna |
100 zł |
90 zł |
| Chłodnica |
120 zł |
120 zł |
| 1992 |
1.8 D / 308 - 3,0 tys. zł |
- |
| 1994 |
1.8 D / 217 - 3,9 tys. zł |
1.4 / 258 - 3,0 tys. zł |
| 1995 |
1.3 / 226 - 3,8 tys. zł |
1.7 D / 212 - 3,9 tys. zł |
| 1996 |
1.8 D / 148 - 6,0 tys. zł |
1.4 / 175 - 5,9 tys. zł |
| 1997 |
1.3 / 155 - 6,5 tys. zł |
1.4 / 210 - 7,0 tys. zł |
| 1999 |
1.8 D / 172 - 7,8 tys. zł |
1.7 D / 169 - 8,2 tys. zł |