Samochody ciężarowe. DAF CF 75 (od 2001 roku)
DAF CF ceniony jest za przestronne szoferki i jakość wykonania. Pojazd ten nie jest jednak ideałem pod względem wytrzymałości i zdarzają mu się typowe awarie - według użytkowników najczęściej kapituluje przednie zawieszenie. Ktoś, kto zastanawia się nad kupieniem DAF-a CF powinien się solidnie nad tym zastanowić. Wśród typowych awarii CF-a wymienia się psującą się sprężarkę powietrza, problemy z krzyżakami na wale napędowym oraz awarie łożysk kompaktowych w tylnym moście. DAF miewa także problemy z elektryką - na szczęście zwykle drobne. Poza tym w DAF CF prędko rdzewieje tłumik.
CF 75 to środkowa wersja średniego modelu DAF-a. Zwykle pojazd ten jako podwozie ma trzy osie i napędy 6x2 lub 6x4, zdarzają się także wersje 4x2 i dużo rzadziej 8x4. CF 75 występuje również jako ciągnik siodłowy 4x2. Najpopularniejsze trzyosiowe podwozia CF 75 mają rozstawy osi od 4.300 do 6.600 mm.
W pojeździe spotkać można jedną z trzech szoferek - dzienną, sypialną z jedną koją i podwyższoną Space Cab z dwoma łóżkami. We wszystkich jest wysoki tunel silnika. Pozytywnie oceniany jest za to komfort ich resorowania oraz wykonanie. Gorzej wypada zawieszenie kół, szczególnie przednich, w którym często wymienia się sworznie resorów i końcówki drążków kierowniczych. Zazwyczaj pneumatyczny tył psuje się rzadziej.
CF 75 napędzane jest silnikiem Paccar PR (w istocie jest to jednostka Cumminsa) o pojemności 9,2 litra. Motor ten jest lepiej oceniany niż mocniejsza jednostka z DAF-a 85, która miewa problemy z głowicami. Silnik PR z modelu 75 ma trzy wersje mocy: 250, 310 i 360 KM. Średnio w trzyosiówce spala około 27 litrów ON na 100 km, najmocniejsza wersja nieco powyżej 30 l. Wśród skrzyń biegów dominują niemieckie ZF-y, najczęściej są to manualne przekładnie o 8, 9 lub 16 biegach.
Wśród typowych awarii CF-a wymienia się psującą się sprężarkę powietrza, problemy z krzyżakami na wale napędowym oraz awarie łożysk kompaktowych w tylnym moście. DAF miewa także problemy z elektryką - na szczęście zwykle drobne - szybko przepalają się obrysówki, posłuszeństwa odmawiają silniczki elektrycznie sterowanych szyb. Prędko rdzewieje tłumik. Części są łatwo dostępne i mają porównywalne ceny z konkurencją.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- DAF to wygodny pojazd, ceniony przez użytkowników. Wymagana jest jednak dbałość o interwały zalecanych przez producenta wymian. Trzeba liczyć się z dość częstymi awariami przedniego zawieszenia. Nie ma problemu z typowymi częściami eksploatacyjnymi, ale po nietypowe trzeba udawać się do ASO. Zaletą jest łatwy dostęp do większości elementów wymagających wymiany.
| DMC |
24.000 kg |
| Ładowność |
14.375 kg |
| Rozstaw osi |
5.350 mm |
| Poj. siln. / cylin. |
9,2 l / R6 |
| Moc maksymalna |
360 KM |
| przy obr/min |
2.200 |
| Maks. mom. obr. |
1.450 Nm |
| przy obr/min |
1.200-1.700 |
| Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
| Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
| długość |
7.280 mm |
| szerokość |
2.440 mm |
| wysokość |
2.250 mm |
| Chłodnica |
3.035 zł |
| Sprzęgło |
1.866 zł |
| Reflektor |
745 zł |
| Tarcza hamulcowa |
726 zł |
| Filtr oleju |
56 zł |
| Filtr powietrza |
153 zł |
| Reflektor |
250 zł |
| Zderzak przedni |
300 zł |
| Szyba czołowa |
900 zł |
| Chłodnica |
750 zł |
| 2002 |
712 |
65,5 |
| 2003 |
560 |
78,9 |
| 2004 |
385 |
87,7 |
| 2005 |
104 |
94,3 |
| 2007 |
150 |
165 |